Populaire berichten

woensdag 11 mei 2016

Schoonmaken

Het blijft altijd een heikel punt, schoonmaken en opruimen. Deze afgelopen week was ik vrij en was ik zo dapper om me te storten op het organiseren van het huishouden. Aangezien we het alle vier even vervelend vinden, nou ja, de kinderen wellicht nog meer dan wij, heb ik me verdiept in hoe we structuur aan kunnen brengen.

Ik had een maand terug al een week schema gemaakt met vaste taken voor iedereen. Dat betrof voornamelijk alles rond het eten maken en afruimen en afwassen met daarbij een klein taakje, bijvoorbeeld de trap afstoffen of slaapkamer opruimen.
Het schema werkt tot nu toe erg goed. Ik moet Coco en vaderlief wel steeds herinneren aan hun taak, maar ze doen het zonder al te veel problemen.

Nu ga ik een stapje verder. Ik zie namelijk het komend half jaar veel werk op me afkomen en het huishouden zal gewoon doorgaan.
Ik dook Pinterest op en keek wat rond op andermans schoonmaakschema's. Daarnaast keek ik hoe je instructies maakt voor mensen met ADHD en autisme.
Schoonmaken is nu eenmaal iets wat gedaan moet worden, maar niet echt leuk is, althans, wij vinden van niet. En voor mensen met ADD/ADHD is het des te moeilijker om te bedenken wat je eens zult gaan doen. Er is zoveel schoon te maken en voor je die ene tafel schoon hebt, ben je alweer afgeleid door de was, door de tv, door de telefoon, door het magazine wat nog op tafel lag. Nou ja, je kent het wel.

Je weet niet waar te beginnen, wanneer had je het eigenlijk voor het laatst gedaan? Ik denk dan, ik zou dat eens op moeten schrijven, dan hoef ik er ook niet meer aan te denken.
Dus nu dan eindelijk heb ik een jaarplanner gemaakt en maandelijkse schema's.
Daarnaast heb ik voor het schoonmaken van de keuken, badkamer en slaapkamer afvinklijsten gemaakt met instructies die je af kunt vinken bij het schoonmaken.
Je ziet dan waar je moet beginnen en waar je eindigt.
Heel overzichtelijk.

Je kunt de lijst downloaden en printen.
De jaarplanner is gemaakt voor mijn eigen huishouden, je kunt hem zo gebruiken of het als inspiratie gebruiken voor je eigen huis.
Kijk voor downloads op de downloadpagina in de rechterkolom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten