Populaire berichten

dinsdag 11 november 2008

Kind en moeder

Het fijne van kinderen is dat ze een product van jezelf zijn! Het niet fijne van kinderen is dat ze een product van jezelf zijn!
Afgelopen zaterdag gingen we voor zoonlief naar de opendag van de kunstacademie voor informatie over het nieuw te starten Lyceum voor Beeldende Vorming. De info over het lyceum was niet meer dan wat er in de folder geschreven stond, met nog erg veel vraagtekens van onze kant. Dat terzijde. We liepen ook rond in de rest van de academie en kwamen ook bij tekenen naar de waarneming. Ik had een deja-vu, weer terugkomen op de academie was zoo leuk! Coco en Jonathan vonden het ook leuk. Coco mocht bij tekenen naar de waarneming zelf ook wat oude spulletjes natekenen. Dat deed ze best goed!
Leuk zo'n klein kopietje van jezelf!
We hadden een hele goeie dag.
Zondag gingen we zwemmen, ook erg leuk en na het zwemmen hadden we honger. Als ik honger heb ben ik niet vrolijk. Als Coco honger heeft is ze verschrikkelijk!
Heel de terug weg heeft ze geschreeuwd dat ze naar een restaurantje wilde. Wij zaten als sufgeslagen standbeelden in de auto en herhaalden steeds rustig :NEE.
Totdat Jonathan haar een flinke mep gaf. Zo, klaar!
Coco verdrietig.
Niet leuk zo'n kopietje van jezelf.
Thuis stopten we er zo snel mogelijk een boterham in.
En zzzzzzz, weg was de boosheid en daar was de gewone Coco weer.
Wat mij doet herinneren dat ik meer familieleden ken die ook problemen hebben met honger en niet erg gezellig gedrag. Mijn oom heeft het, mijn opa had het. Beide ADHD mensen. Alhoewel mijn opa dat nooit geweten heeft.
Allemaal dezelfde bloedlijn, allemaal dezelfde problemen.
Ik vraag me dus af of er inderdaad een verband is met een lage bloedsuikerspiegel en snel geirriteerd zijn bij ADHD'ers.

Ik zocht en vond op : ADHD anders bekeken

Bij een lage bloedsuiker hebben de hersenen te weinig glucose waardoor ze niet meer goed kunnen functioneren.

In dat geval ontstaan er allereerst gedragsstoornissen zoals o.a:

- Agressiviteit
- Druk- en chaotisch gedrag
- Slechte concentratie
- Slecht geheugen
- Depressiviteit

Om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen is het noodzakelijk de voeding aan te passen. Voedingsmiddelen die een activerend effect hebben op milt/alvleesklier dienen dan zoveel mogelijk te worden vermeden.
Deze website gaat uit van Yin/Yang.
Als de bloedsuikerspiegel te laag is is er te weinig Yin(rustgevende energie).

Om de bloedsuikerspiegel te verbeteren kun je ook heel veel lachen!
Onderzoekers ontdekten dat mensen met suikerzieke (type II) die naar een comedy keken na een maaltijd een minder sterke stijging van het bloedsuikergehalte lieten zien dan mensen met dezelfde klachten die naar een saaie lezing luisterden.
Datzelfde gunstige effect van lachen bleek voor te komen bij mensen die geen diabetes hebben.
Ik vind het dus ook verschrikkelijk om naar lezingen, vergaderingen etc te gaan!
Als je dan bedenkt dat door stress mijn bloedsuikerspiegel ineens omhoog gaat en ik met een schommelende bloedsuikerspiegel zit nou geloof me dan ben ik er niet meer met mijn hoofd bij!
En ik denk dat veel adhd kinderen dat ook op school hebben.
Schommelende bloedsuikerspiegels door verkeerde voeding die nog versterkt wordt door emoties wat dan nog eens de adhd versterkt.
Kijk voor het volledige stukje hier.

Positieve emoties (waaronder lachen valt) helpen de bloeddruk te verlagen, stimuleert de aanmaak van endorfine , verbeterd de bloedsomloop en stimuleert het centrale zenuwstelsel.
Het is volgens de onderzoekers nog niet goed te zeggen hoe het komt dat lachen het bloedsuiker normaliseert, maar ze denken dat dankzij lachen de buikspieren meer energie verbruiken. Het kan volgens hen ook zijn dat lachen invloed heeft op het endocriene systeem dat de glucoseniveaus onder controle houdt.

Uiteindelijk zullen we er toch aan moeten geloven: minder suiker eten!

Een hoge consumptie van suiker verhoogt de bloedsuikerspiegel.
Wanneer de consumptie van suiker dan stopt, zal de bloedsuikerspiegel lager worden. Dit zorgt voor grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Een fluctuerende bloedsuikerspiegel kan prikkelbaarheid en stemmingsschommelingen veroorzaken. Ook kan het leiden tot agressief gedrag. Als een kind doorgaat met het consumeren van grote hoeveelheden suiker, dan kunnen er gedragsproblemen ontwikkelen. Dit is niet goed voor het kind, zijn ouders, en iedereen eromheen.


Klinkt erg bekend!

God helpe mij.
Ik:de grote koekebakker moet minderen met suiker!

6 opmerkingen:

  1. dat wisten we al he, Freekje, maar daar kan je ook aan wennen als je je daarna een stuk beter voelt is het dat toch wel waard?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je grote neef is ook niet te genieten als ie niet op tijd eet! En hij heeft ook de diagnose ADHD gekregen...
    M.x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gerdine en rebecca18 februari 2010 om 13:51

    Hoi Freekje en Coco,
    Ik heb uiteindelijk ook de diagnose AD(H)D gekregen. En ik ben er zeker van dat Rebecca hem ook gaat krijgen. Ik ga in ieder geval met haar om zoals ik graag had gewild hoe men met mij was omgegaan toen ik 9 jaar was. Hoe gaat het nu met jullie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We zijn al even 2,5 jr verder, maar voor mij is jouw stukje nu pas van belang.. Ineens snap k waarom ik woest werd als ik moest wachten op eten.. nu nog trouwens.. en mijn zoon idem. Bij ons loopt het proces nu pas, maar leuk om te weten dat er meer mama's en kindjes ADD-ers zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verhaal!Heel herkenbaar. Bovendien vind ikje zelfspot erg leuk:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gerdine, ik heb een update van Coco gemaakt anno 2013. Van mijzelf komt nog, maar als ik dit allemaal weer teruglees zie ik dat ik erg veranderd ben, in de positieve zin!

    BeantwoordenVerwijderen