Populaire berichten

dinsdag 17 mei 2016

Pubers en voeding


In oktober vorig jaar schreef ik over de Oxypowder en Probiotica die ik voor Coco had gekocht met daarbij een Rawfood proteinepoeder om shakes mee te maken.
En zoals te verwachten was, is het me niet gelukt om Coco te overtuigen hoe belangrijk het is dat haar darmen gezond zijn. Ik heb de rawfood proteine shakes opgemaakt, best lekker hoor. De oxypowder gebruikt, prima spul, erg handig om te detoxen en te beginnen met een gezonde levensstijl. Je darmen worden tot in de kleinste hoekjes schoon gespoeld zonder dat je heftig op dieet moet. Ik eet natuurlijk al gezond dus voor mij was het effect niet shockerend. Voor een ieder ander zie zijn patroon om wil gooien: Doen! (ik kwam deze link tegen, met uitgebreide beschrijving van darmreiniging met Oxypowder.

Het probleem blijft echter: Hoe kan ik Coco overtuigen dat ze andere voeding nodig heeft? En aangezien Coco een echt kind van haar moeder is, is ze net als ik erg koppig en doet ze alleen iets als ze er echt van overtuigd is dat het werkt en dat het nodig is.
Ze is nu bijna 17 en officieel de puberteit voorbij, maar ja...

Gelukkig gaat, nou ja gelukkig, krijgt ze nu ook lichamelijke klachten, wat te verwachten was. Ze heeft last van haar maag, ze zegt zelf dat het niets met stress te maken is, ze is de laatste tijd juist meer ontspannen. Nee, iedere keer als ze iets eet met vet of veel koolhydraten krijgt ze last van haar maag. Geen brandend maagzuur maar een zwaar gevoel met misselijkheid. 
Ook is ze nooit erg fit. 

Dusss, wat doe je dan als moeder, je adviseert voeding die helpt haar maag slijmvlies te herstellen. Waarmee je meteen ook alle slijmvliezen mee ondersteunt ,dus ook de darmwand. 
Dat vind ze dan op zich niet zo'n gek idee.
Maarrrr, de boterham met hagelslag 's ochtends blijft er in gaan. Ze zegt dat het eten wat ik voorstel haar misselijkheid juist verergerd. Ze gelooft niet dat andere voeding helpt. En blijft koppig eten zoals ze eet. 
Geroosterd brood met boter en hagelslag. Gelukkig houdt ze van salades dus groenten op zich is geen probleem, maar groene smoothies of groentensoep in de ochtend is echt een 'no go'. Glutenvrij ontbijt? Rijstewafels gaan er wel in, maar dan eet ze toch daarnaast weer brood. Aangezien man en zoonlief brood eten is het ook moeilijk dit uit huis te verbannen.

Uiteindelijk zal de beste remedie zijn: Negeren en als ze echt ergere klachten krijgt zal ze toch wel stapjes maken.

Mensen kunnen niet geholpen worden als ze zelf niet gemotiveerd zijn en mensen met ADHD/ADD of autisme zijn wat dat betreft heel koppig. Juist de koppigste mensen hebben juist die gezonde voeding nodig! 

Kleine kinderen kun je verplichten op een bepaalde manier te eten, maar van een jaar of 5-6 wordt het steeds moeilijker. 

Wat wij nu doen is:
Veel salades
Veel gebakken groenten
Meer glutenvrije producten
Quinoa, linzen bij het avondeten ipv pasta

Die laatste twee, quinoa en linzen, gingen er tot een jaar terug absoluut niet in. Gelukkig worden de kinderen ouder en eten ze nu ineens zonder problemen linzen en quinoa schotels, ook boekweit gaat er zo in.
"Hoezo lust ik dat niet? Dat heb ik nooit gezegd?"  Waarop ik dan maar stil blijf. Natuurlijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten