Populaire berichten

zaterdag 27 april 2013

ADD en huiswerk

Coco zit nu in de tweede klas van het VMBO. Ondanks de begeleiding die zij op school krijgt, iedere woensdag kijkt zij met een docent haar agenda na of al het huiswerk goed is genoteerd, heeft ze moeite om haar werk te organiseren. Zo heeft ze een map waarin het huiswerk geplanned wordt. Probleem is nu dat zij de map alweer een tijdje kwijt is..
Iedere dag is er op school de mogelijkheid om na school huiswerk te maken in de klas zodat er vragen gesteld kunnen worden. Maar Coco stelt weinig tot geen vragen, ook als ze de stof niet begrijpt.
Van de week was ik op haar school en bespraken we de mogelijkheden om haar te helpen.

Vaak is het moeilijk voor een haar om haar schoolwerk te maken, te luisteren en de opdrachten te onthouden die de docent geeft en dan deze ook nog binnen de gegeven tijd te maken. Ik probeer dan ook met de school een team te vormen,dit is cruciaal voor goede begeleiding. De school van Coco let hier ook goed op en samen werken we aan oplossingen. Het is belangrijk dat de school van je kind bekend is met alles wat je voor je kind doet. Hierdoor kan iedereen samen aan hetzelfde doel werken om je kind onafhankelijk te maken en de schoolperiode succesvol te doorlopen.  Toen Coco vorig jaar naar deze school ging hebben we alle informatie die we hadden doorgegeven zodat we met de school een plan konden maken. Het is belangrijk dat je hier als ouder actief in blijft opstellen en dat je open communiceert. Samenwerking is essentieel om oplossingen te vinden, maar met een druk schema lukt het mij niet altijd om contact te houden met de mentrix en de orthopedagoog. Maar met sms, email en gewoon bellen kom je al een heel eind. Ik vind vooral het email contact erg prettig, maar ook dat vergeet ik vaak.
We hebben van de week afgesproken dat de mentrix iedere dag met Coco haar tas nakijkt of de juiste boeken en schriften in haar tas zitten om thuis huiswerk te maken zodat ik Coco zelf kan helpen, een op een, in plaats van in een klas waar ze het moeilijk vind om te vragen.
Ik kijk nu met Coco naar haar huiswerk:
Zij bepaalt wanneer zij het fijn vind om te doen. Bij ons is dat na Spangas, omdat ze als ze om 16:30 uit school komt eerst een uur als een zombie voor zich uit staart en tv kijkt.
Ik probeer haar naar zichzelf te laten kijken, zelf observatie, zodat zij weet hoe zij zelf het beste werkt. Ze weet nu dat na Spangas een goede tijd voor haar is. Ze vindt het ook fijn om haar huiswerk in de woonkamer te maken zodat we haar kunnen helpen en aansporen om geconcentreerd te blijven. Alles wat voor afleiding kan zorgen: televisie, radio, telefoon en computer moeten dan uit zijn anders lukt het haar niet om te concentreren, wij moeten ons dus aanpassen. Onze zoon echter leert weer beter als er in zijn kamer  muziek opstaat.
Het is nu meivakantie, maar het plan is dat ik op zondag met Coco per week een dagelijks huiswerkplan maak, we kijken dan wanneer ze een toets heeft en leerwerk plannen we op drie momenten. En dan niet vergeten haar aan te moedigen om zich aan het plan te houden.
Het moeilijkste bij het helpen bij het huiswerk is om haar niet te onderwijzen of de les te lezen. Coco heeft veel hulp nodig, ze heeft erg moeite met begrijpend lezen. Ik lees haar de teksten voor van de maak-opdrachten zodat ze de tekst hoort in plaats van deze zelf leest. Dan begrijpt ze het beter. Moeilijke termen en woorden kan ik dan meteen uitleggen.
Verder laat ik haar zelf haar werk maken. Ik doe het niet voor haar. Als ik haar de antwoorden op vragen zou geven leert ze niet zelf. Maar meestal moet ik wel hele zinnen uitleggen en rekensommen stap voor stap uitleggen omdat zij niet abstract kan denken en niet weet welke stappen ze moet nemen om tot het gewenste resultaat te komen.
Ik ben blij dat het nu vakantie is! Na de vakantie gaan we er tegen aan, dat wordt zowel voor haar als voor mij een hele opgave.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten