Populaire berichten

vrijdag 10 mei 2013

Adaptogenen

Ik had belooft nog wat extra uitleg te geven over Adaptogenen.

Wat zijn dit voor een voedingsmiddelen?
  • Adaptogenen helpen met het in balans brengen van je lichaamchemie. Het verhoogt het vermogen van je lichaam om met lichamelijke-, emotionele stress, stress gerelateerde onbalans en vervuiling in je leefomgeving  om te gaan.
  • Het werkt in een synergetische manier om het eigen helend vermogen van het lichaam te verhogen. Je lichaam kan beter vechten tegen ziektes. Dit in directe tegenstelling tot de moderne geneesmiddelen die 'specifieke' ziekteverschijnselen aanvallen nadat je goed ziek bent goed.
  • Adaptogenen werken niet alleen als je het inneemt maar blijven daarna ook langere tijd in je lichaam actief en deze activiteit verhoogt naarmate je lichaam het nodig heeft.
De Chinezen hebben een gezegde: " Het Geheel is meer dan de som der delen" Het is niet voldoende om alleen een ziekte of de symptomen van een ziekte te behandelen. Het lichaam is een geheel en dient ook als een geheel te worden behandeldDit noemt men de 'holistische 'benadering. 

En dit is wat adaptogenische natuurvoeding doet.
Een belangrijk punt is dat de werking van de individuele voedingstoffen anders zijn als deze niet gecombineerd worden op de harmonieuse manier waarop de natuur ze bedacht heeft.
De stoffen zijn synergetisch, ze werken vooral samen erg goed.
Adaptogenen zijn een heel goede combinatie van evenwichtige voedingsstoffen, die de lichaamssystemen in balans brengt zonder de schadelijke neveneffecten van de reguliere medicijnen van de pharmaceutische industrie.

Chlorella en Spirulina zijn bekende adaptogenen, deze versterken je immuun systeem. Het worden ook wel Superfoods genoemd.

Andere adaptogenen waarbij vooral de wortels werkzaam zijn onder andere:
Ginseng
Maca (Peruaanse ginseng)
Ashwaganda (Indiase ginseng)
Astralaghus (Chinese ginseng)
Rozenwortel (Europese ginseng)

Ik gebruik sinds 5 weken Maca, Ashwaganda en Astralaghus. Deze neem ik vooral om de hormoonspiegel in balans te brengen.  Als ik 's morgens wakker wordt en ik voel de tintelingen in mijn hoofd van een lichte migraine, dan drink ik eerst twee glazen water, daarna neem ik twee probiotica-capsules en dan de adaptogene poeders. Als laatste neem ik een magnesiumpil om de spieren wat te ontspannen. Na een kwartiertje voel ik me dan meestal al wat beter. Dus niet alleen werken de adaptogenen op de lange termijn, ik voel ook direct verschil.
Mijn migraine aanvallen zijn gerelateerd aan mijn darmwerking en mijn hormonen. Bij iedere ovulatie en menstruatie zakt mijn oestrogeengehalte zo sterk dat ik de laatste jaren constant migraine krijg op die dagen.
(Jaaa, de pre-overgang)  Deze drie adaptogenen zijn speciaal voor vrouwen die in de overgang komen heel gunstig.

Nu vraag je je wellicht af wat dit met ADD te maken heeft.
Zoals ik al eerder zei, is je lichaam een geheel. Als ik me gezond en in balans voel, kan ik me veel beter focussen en concentreren en voel ik me niet wazig en dromerig in mijn hoofd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten