Populaire berichten

maandag 29 april 2013

Ochtendrituel nr 1


Om mijn lichaam in een goede conditie te brengen zodat ik mijn hoofd koel kan houden let ik goed op wat ik eet. Hiermee hoop ik dat ik mijn lichaam geef wat het nodig heeft zodat ik geen mineralen en vitamines tekort kom en ik geen giftige stoffen binnen krijg die mijn lever en nieren vervuilen en mijn bloed en dus ook mijn hersenen vertroebelen. Als ik dit niet doe dan heb ik regelmatig een zwaar hoofd, ben ik misselijk en moet ik op bed liggen en als mijn lichaam echt ongelukkig is dan krijg ik migraine.
De koppeling met ADD/ADHD is dat mijn hoofd helder is als ik goed eet. Ik heb veel energie en kan bergen verzetten. Als ik eet zoals ik vroeger deed: met o.a. brood, suiker, chocoladekoekjes, was ik niet vooruit te branden, mijn hoofd was een chaos.Ik wordt niet hyper van suiker zoals mensen wel eens suggereren, ik wordt er ontzettend loom van, gedrogeerd, er komt een waas in mijn hoofd.  
Daarom ga ik voor de uitdrukking: een schone geest huist in een schoon lichaam.

Hier volgt het eerste deel van mijn ochtendritueel:

  1. Iedere ochtend sta ik op en loop ik naar de keuken, neem twee probiotica pillen (goede kwaliteit van bijvoorbeeld Orthica) in met water om mijn darmen gelukkig te maken.
  2. Daarna neem ik mijn vieze maar heilzame poedertjes in:
1 theelepel Maca-poeder(niet zo vies), 
1 theelepel Ashwaganda-poeder (bitter) en 
1/2 theelepel Astralagus-poeder(nog bitterder)
en om de smaak een beetje te maskeren doe ik er een halve theelepel kaneelpoeder bij.
Oplossen met een klein beetje wat er en hatseee: naar binnen!
Niet lekker, wel effectief.
Ik kan de poeders ook in een smoothie doen, maar dat vind ik dan weer zo zonde van de smoothie.

De poeders zijn ADAPTOGENEN.  Er zijn verschillende soorten adaptogenen.
Een adaptogeen, gaat in je lichaam aan de slag en daar waar het nodig is brengt het de juiste balans. Meer uitleg hoe adaptogenen werken en wat het voor ADD kan doen zal ik nog nader beschrijven in een andere post.
De adaptogenen die ik neem zijn voor mijn hormoonbalans, omdat ik 43 jaar ben merk ik dat mijn migraineaanvallen het laatste jaar steeds meer gekoppeld zijn aan mijn menstruatie en mijn lichaam dus aan het rommelen is met hormonen.
Bij mijn leeftijd kan het zijn dat ik de eerste tekenen van de menopauze ervaar. Maar ben je jonger dan kan het ook zijn dat je hormonen uit balans zijn.(of allebei, menopauze en je hormonen uit balans, nog vervelender, je menopauze wordt minder heftig als je hormonen in balans zijn)

En dan komen we hier op lesje bio chemie:
De werking van neurotransmitters, dus ook dopamine waar mensen met ADD/ADHD een tekort van kunnen hebben, wordt gereguleerd door je hormonen!
Dus als je een hormonale disbalans hebt heeft dit een groot gevolg voor je dopamine gehalte.
Een verhoogde aanmaak van het hormoon cortisol, wat veroorzaakt wordt door stress, zorgt ervoor dat tryptofaan, wat de aanmaak van dopamine verzorgt, omgezet wordt in de stof kynurenine. Wat op zich niet erg is maar je wilt dat niet want je hebt de dopamine nodig om je te concentreren.

En zo is de cirkel rond!
Je lichaam in balans dus! 
Geen synthetische medicijnen die de symptomen van ADD onderdrukken, maar je lichaam helpen in balans te komen en zo vanuit het geheel de ADD laten verdwijnen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten