Populaire berichten

donderdag 9 mei 2013

GAPS dieet

Het is Hemelvaartsdag, ik had vanmorgen voor dag en dauw, zeg maar om 3 uur 's nachts met mijn blote voeten door het gras kunnen lopen: 'dauwtrappen'. Vroeger dachten de heidenen dat er een genezende werking vanuit ging, tegenwoordig is het vooral een fijne natuurwandeling.
De helende kracht van de natuur is groot. Wij, moderne Westerse mensen, staan ver weg van de natuur. We zijn opgevoed met een bepaald idee over voeding en een gezonde levensstijl. Daarnaast werden we overladen met allerhande ongezonde voedingsmiddelen en kregen van oom dokter allerhande pillen om de gevolgen van die voeding weer te niet te doen. En zo houdt de industrie elkaar in leven.
Maar langzamer hand gaan steeds meer mensen zich afkeren van de industriele samenleving, we willen geen nummer zijn waar je producten aan kan verkopen . Er is nu met internet zoveel bekend over gezondheid, levensstijl en voeding dat je er bijna niet meer onder uit kunt.
Je gezondheid is je eigen verantwoordelijkheid en daar hoort ook je psychische gezondheid bij.

En daar zitten we dan.
We moeten aan de slag!
Wij het gezin met twee pubers van 13 en 15, zeg maar 14 en 16 want het is nog een maar een paar weken totdat zij jarig zijn, gaan anders eten!

Ik heb me verdiept in het GAPS dieet, Gut And Psychology Syndrom, ontwikkeld door Dr Campbell-Mc Bride, waarbij het herstel van je darmen de basis zijn voor een goede gezondheid. Gebleken is namelijk dat veel kinderen en volwassenen met autisme, ADHD/ADD, PDD-NOS, dyslexie, dyspraxia, depressie en schizofrenie een verstoorde darmflora hebben en een 'leaky gut', een lekkende darm. De darmwand is hierbij zo aangetast dat er via de darmwand gifstoffen in je bloed komen waardoor er zich allerhande ziektes en psychische aandoeningen kunnen ontwikkelen. Daarbij komt nog dat door de lekkende darmwand en de gifstoffen, de dunne darm te weinig voedingstoffen op kunnen nemen. Bij een ernstige darmwand bechadiging wordt de helft van al de voedingstoffen die je binnenkrijgt zo weer afgevoerd en uitgescheiden. Het gevolg is een tekort aan voedingstoffen, vitamines en mineralen.
Het was al langer bekend dat kinderen/volwassenen met autisme vaak ook darmproblemen hebben en dat het ontstaan van autisme zich op jonge leeftijd ontwikkeld door de slechte darmwerking. Nu blijkt dat niet alleen autisme maar ook vele andere psychische en lichamelijke aandoeningen ontstaan door dit probleem.
Als je als moeder een slechte darmflora hebt, is de kans heel groot dat je dit ook aan je kinderen door geeft.

Bij het GAPS dieet eet je geen granen en in het begin veel bouillon en gekookte groenten. Gaandeweg mag je dit uitbreiden. Maar granen blijven verboden. Daarbij eet je ook elke dag gefermenteerde producten omdat deze veel probiotica bevatten en deze de darmflora helpen herstellen..
Het is een nogal zwaar dieet lijkt me,  niet alleen om te volgen, maar ook qua planning en voorbereiding.
Op de website van het GAPS-dieet kun je alles lezen over de achtergrond van het dieet.

Toen ik bij Coco op school was en de school haar wilde testen op autisme en Coco test-moe is en we dit niet laten doen omdat er ze geen eerlijke antwoorden geeft, besloot ik dat we het GAPS dieet moesten gaan proberen.
Ongeveer een maand geleden bereidde ik mijn man mentaal voor. Want ik denk dat het het beste is als we met zijn allen op dieet gaan. Eerst stond hij er sceptisch tegenover. Maar bij het idee dat Coco (en stiekem weet hij dat hij zelf wellicht er ook baat bij heeft) er mee geholpen kan zijn, stemde hij er mee in.

Daarna de kinderen. Eerst Coco: natuurlijk eerst een resolute NEE! Ik heb geen probleem, dus ik doe niet mee. Toen ik uitlegde dat we het allemaal gingen doen en we elkaar gingen helpen en last but not least, ik een geldbedrag van 50,00 euro er aan toevoegde voor als zij het dieet een maand zou volhouden, zei ze: OK.
Ik voelde me niet erg pedagogisch verantwoord bezig, maar a la. Belangrijkste is haar gezondheid.
Toen als laatste Jonathan. Hij stond er niet onwelwillend tegenover. Ik zag in zijn ogen wel zoiets als : 'Ach, die gekke moeder van mijn met haar ideen, haha.'  Hij snapte niet helemaal waarom hij ook mee moest doen. Ik vertelde dat hij nu bijna met havo 4 klaar is en dat als zijn hoofd helemaal helder en fit is hij nog beter kan leren. Daarbij natuurlijk de 50,00 euro en de deal was gesloten. (Jonathan is een geboren businessman)

Nu is het dus Hemelvaartsdag. We hebben al 1,5 week vakantie en de kinderen eten alles wat ze straks niet meer mogen. Na het weekend gaan we starten. Toen ik dat gisteren nog even onder de aandacht bracht moest iedereen wel even slikken. Jonathan stelde al voor het eerst een weekje te proberen...
Het is als afkicken van drugs. Heftig.

Vandaag ga ik een weekmenu maken om iedereen een beeld te geven wat we de komende week gaan eten.
Komende weekend grote inkopen doen.  En dan: streng doch rechtvaardig optreden.
Halleluja.





6 opmerkingen:

  1. Succes allemaal, het is niet niks... Ik blijf jullie volgen, ben heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Lein! Wij zijn ook benieuwd! ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi ik kom graag met je in contact hierover. Maar zie geen emailadres staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lisa. Ik kom zelf uit een hoogst waarschijnlijk taps nestje. Ik heb twee kinderen waarvan een van 4 met continu opgeblazen buik en1 van 8 men add tachtig lijkende klachten. Ikzelf heb ook darmklachten en add en ik mijn familie zit ook autisme. Ook wij denken eraan het gaps dieet te gaan volgen dus we horen graag jullie ondervindingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heeft u dit dieet nog gedaan en ik zou er graag meer over lezen! met name uw aanpak

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor de geinteresseerden: Ik heb vier blogs geschreven over et GAPS dieet, maar na de maand suikervrij zijn we niet verder gegaan met het dieet. De puberleeftijd is alles behalve ideaal om heftige voedingsveranderingen door te voeren als ze niet gemotiveerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen