Populaire berichten

vrijdag 10 mei 2013

Preppen

Ofwel Voorbereiden! Niet voor een komende crisis,al zijn mijn medebewoners daar niet zeker van als ze het menu zien, maar voor de komende periode.


  • De potten kool/komkommer staan sinds gisteren in de vensterbank om te fermenteren tot zuurkool. Geen idee of het gaat lukken, er gebeurt nog niets, misschien te weinig zout gebruikt? De zuurkool is om te eten maar ook voor het water. Het water vult de aanmaak van maagzuur aan en dit helpt de spijsvertering in de darmen. Mensen met problemen met de darmen maken vaak te weinig maagzuur aan. 
  • Ik heb gisteren volle bioyoghurt uit laten lekken, het water wat er uitkomt is weiwater. Dit heeft hetzelfde effect als zuurkoolwater.
  • Ik heb Bio-Kult bestelt, Bio-Kult is een sterke probiotica. Ik gebruik zelf al een half jaar Orthiflor Basic, hier neem ik iedere morgen 2 capsules van met water op de lege maag. Dan blijft de probiotica leven tot het in de darmen aangekomen is. Als je het met het eten inneemt, halen de bacterien het waarschijnlijk niet tot daar waar ze nodig zijn. Orthiflor basic bevat 4 verschillende bacterien. Ik merk op zich niet zoveel van de Orthiflor basic. Daarom heb ik Bio-Kult bestelt, deze bevat 14 verschillende bacterien en is veel sterker. Dus wel oppassen met de dosering. Voor de kinderen moeten we even kijken wat zij kunnen verdragen. Als ze diarree krijgen wordt de dosering gehalveerd omdat het andere te hard voor ze gaat. 
  • Ik heb Blue Ice Royal bestelt. Dit is een gefermenteerde levertraan/boterolie. Deze bevat de vitaminen A,D,E en K, de omega's: EPA/DHA&CLA. CoQ10.
  • De boodschappenlijst voor de komende dagen is klaar. Ik heb t/m donderdag een weekmenu gemaakt. Ik ga een grote pan visbouillon maken voor de hele week, iedere dag een kommetje.

De eerste 2 fases van het GAPS dieet zijn wel erg streng, namelijk de eerste dag alleen bouillon!
Jonathan vind, nu hij ziet wat ik aan het doen met de kool en het idee van twee dagen alleen bouillon drinken, het hele dieet ineens onzin. En ik geef toe: het is ook niet erg praktisch om mee naar school te nemen.
Daarbij komt dat ik en mijn man maandag de hele dag weg zijn, we hebben een klus tot een uur of negen 's avonds. Ook niet handig.

Dus wat doen we?
Maandag beginnen we met gluten- en suikervrij. En o ja en geen melk, vanwege de lactose.
Start: een glas lauw water, daarna de probiotica innemen.

De keuze in de ochtend:

  • Rijstewafels met boter en honing of amandel/hazelnoot of pindakaas. 
  • Suikervrije cornflakes met yoghurt en fruit
  • Smoothie met vers fruit. Ik maak zelf graag een smoothie met avocado, komkommer en rijste- of amandelmelk, met een scheutje ahornsiroop erin. Ik denk dat kinderen liever yoghurt met banaan willen.
  • Eieren, gekookt, gebakken. (eigenlijk mag je in het begin allleen een rauwe eierdooier in je smoothie of soep.)
  • Munt, gember of kamille thee.
  • 1 capsule Blue Ice Royal innemen.
Wil je het helemaal volgens de regels doen en heb je geen last van mee-etende mensen die niet cold-turkey willen gaan dan adviseer ik je te kijken op de website van het GAPS-dieet.

Lunch, mee naar school:
  • Rijstewafels
  • Gekookte eieren, kerstomaatjes, komkommer, gehaktballetjes, gekookte kipstukjes, sla-wrap met groenten en vis, makreel etc.

's Avonds eten de kinderen een Perzische omelet met veel verse kruiden en Turkse kaas, daarbij een lekkere salade van wortel en sinaasappel en geroosterde groenten, want dat is ook wat ik die dag voor de catering klaar moet maken. Lekker makkelijk.
De rest van de week eten we ook iedere dag de visbouillon en meer van dit soort voedsel. De twee dagen alleen bouillon slaan we toch maar over. We bouwen het op. Want de twee pubers om me heen kunnen natuurlijk als ze er de pest in hebben om het dieet te volgen, als ze op school zijn, zo een broodje of patatje kopen. En dat willen we niet.
Dus dan slaan we officieel fase 1 en 2 over, wat niet aangeraden wordt. Maar Coco heeft geen darmproblemen en ik denk dat we al een hele slag geslagen hebben als het lukt suikervrij, glutenvrij en melkvrij te eten.

And awaaaay we go!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten